



82% przedsiębiorców, którzy wzięli udział w 36. edycji badania „Plany Pracodawców”, deklaruje, że w tym roku zdecydowało się na świąteczne inicjatywy dla swoich pracowników. Ta liczba jednak spada w porównaniu z poprzednimi latami. W 2015 r. z takimi działania mogliśmy spotkać się w 9 na 10 firm, przed rokiem w 85% zakładów pracy.
8 na 10 pracodawców z okazji świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku szykuje dla swoich pracowników niespodzianki. Najpopularniejszym pomysłem w firmach są nadal spotkania świąteczne dla pracowników, chociaż rośnie odsetek przedsiębiorców, którzy swoje zespoły obdarują premiami. W przeliczeniu na jednego pracownika większość firm wyda od 100 do 200 (16%) , a nawet 300 zł (16%). Duża jest także grupa respondentów, którzy szykują niespodzianki o wartości przekraczającej pół tysiąca złotych (16%).
Najczęściej w firmach organizowane są spotkania przedświąteczne dla wszystkich pracowników (40%). Wciąż są popularniejsze niż inne rozwiązania, np. premie. Z roku na rok w tempie 2 punktów procentowych spada jednak liczba takich wigilijnych kolacji w firmowym gronie, a na znaczeniu zyskują bonusy pieniężne dla pracowników. Na okolicznościowe premie zdecydowało się w tym roku 37% ankietowanych przedsiębiorców.
Gdy firma decyduje się na taki dodatek świąteczny, to w większości przypadków przyznaje go całej załodze (84%), ale nie zawsze jest to jednakowa kwota – 2/3 pracodawców różnicuje je np. w zależności od stanowiska czy działu.
Firmy rzadziej niż przed rokiem fundują w swoich zespołach bony towarowe, częściej za to wolą obdarować pracowników lub ich rodziny upominkami. Wspomniane rozwiązania wybiera co czwarty pracodawca. W większości przedsiębiorstw, w których szefowie swoim załogom wręczą bony, otrzyma je każdy zatrudniony (92%), ale wartość kart podarunkowych jeszcze częściej niż w przypadku premii zależna będzie od różnych czynników, w tym pełnionej w firmie funkcji.
W stosunku do zeszłego roku nieznacznie wzrósł odsetek firm, które decydują się przeznaczyć własne środki na akcje charytatywne i w pomoc zaangażować jednocześnie pracowników (15%). 5% pracodawców na świąteczne spotkanie firmowe zaprasza nie tylko członków załogi, ale także ich rodziny.