Solidarność Wielkopolska - Polacy nie wierzą politycznym przekazom
Polacy nie wierzą politycznym przekazom
Poniedziałek 25 września 2017

Z danych opublikowanych przez Press wynika, że mniej niż połowa Polaków wierzy w rzetelność przekazywanych przez media wiadomości politycznych. Badanie przeprowadziła firma Danae.

Lepiej ma się wiarygodność dotycząca tematów społecznych, tu stopień zaufania sięga 70 proc. Zaledwie 35 proc. Polaków przywiązuje dużą wagę do informacji z zakresu gospodarki i finansów, zaś co trzeci interesuje się newsami politycznymi.

Najpopularniejszym źródłem informacji jest telewizja. Programów informacyjnych w ogóle nie ogląda tylko ok. 2-3 proc. rodaków. W przypadku programów radiowych odsetek ten wynosi ok. 15 proc., podobny jest w przypadku prasy. Z ogólnoinformacyjnych portali internetowych korzysta blisko 80 proc.

Dla badaczy interesujące było również, co sprawia, że informacja uznawana jest przez odbiorców za bardziej bądź mniej wiarygodną. Okazuje się, że na zwiększenie wiarygodności najbardziej wpływa prezentowanie opinii niezależnych ekspertów, autorytetów w danej dziedzinie (60 proc. odpowiedzi).

Duże znaczenie ma także prezentowanie różnych źródeł informacji i odwoływanie się do badań naukowych – to zwiększa wiarygodność informacji zdaniem ponad połowy badanych.

Najrzadziej do pozyskiwania informacji wykorzystujemy takie źródła jak blogi specjalistyczne i media społecznościowe, ale nawet w tych kategoriach odsetek korzystających – przynajmniej od czasu do czasu – sięga już ok. 65 proc. Ponad połowa seniorów deklaruje, że nie korzysta z mediów społecznościowych, ani nie czyta blogów, ale z portali informacyjnych nie korzysta już tylko co czwarta osoba po 60. roku życia.

Respondenci biorący udział w badaniu w 80 proc. deklarowali, że weryfikują informacje na tematy polityczne, najczęściej sprawdzając co na dany temat piszą czy mówią inne media, wyszukiwarka internetowa czy inni internauci np. na Facebooku. Jest z to w sprzeczności z innymi badaniami, które pokazują, że Polacy nie weryfikują fake newsów umieszczanych na portalach społecznościowych.

Badanie natomiast pokazało – i trudno się z nim nie zgodzić – że informacje medialne są dla Polaków częstym tematem rozmów w gronie rodziny i znajomych. Dla ponad 40 proc. konfrontacja własnych opinii z informacjami i przekonaniami innych jest jednym ze sposobów weryfikacji informacji.

AD